مطالعه تجربی جوش رباتیک CMT رام زیر موتور خودرو |
کد مقاله : 1150-ICME2025 (R1) |
نویسندگان |
سیدعلی اصغر سوا *، عباس حبیبی قره شیران، رسول غلامی ساپکو |
چکیده مقاله |
فرآیند جوشکاریCMT رباتیک فرآیند جوشکاری قوس کوتاه نوآورانهای که به کمک حرکت رفت و برگشتی (دینامیکی) سیم جوش طراحی شده است. اساس این روش انتقال فلز سرد بوده طوریکه سیم با فرکانس بالا (تا 170 هرتز) به جلو و عقب حرکت کرده و این امر باعث پایداری فوق العاده قوس میشود. با کمک این ویژگی میتوان میزان ورودی حرارت را تا 33% کاهش داد و در مقایسه با جوشکاری قوس کوتاه معمولی، سرعت جوشکاری را تقریبا دو برابر کرد. این جوشکاری که با حرارت ورودی کم انجام میشود، پاشش را کاهش داده و دقت را افزایش میدهد. جوشکاری CMT برای اتصال ورق های نازک کاربرد دارد و در حال حاضر در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو مورد استفاده قرار دارد. به عنوان مثال در تولید رام جلو زیر موتور خودروهای خانواده پژو مطابق با پروسه های جوشکاری، از جوش ذوبی (MIG/MAG) با طول نسبتا زیادجوشکاری استفاده میگردد. در این پروسه به دلیل حرارت بسیار بالای تولید شده در حین جوشکاری، تولید با مشکلات زیادی از قبیل: تابیدگی، پاشش جوش ، چسبیدن سیم جوش به سر نازل و کاهش تولید (به دلیل سایکل تایم بالا) همراه میباشد. در این مطالعه ابتدا تکنولوژی CMT معرفی گردیده است و در ادامه نتایج حاصله در استفاده عملی از این تکنولوژی در تولید نمونه رام خودروی تارا ارائه گردیده است. آنگونه که از نتایج مشخص می گردد، استفاده از تکنولوزی CMT میتواند بهبود بالایی در جلوگیری از پیچش قطعات داشته و موجب افزایش سرعت تولید و کاهش مشکلات کیفی قطعات حین تولید گردد. |
کلیدواژه ها |
جوشکاری CMT، جوش قوس الکتریکی با گاز محافظ، جوش رباتیک، رام زیر موتور خودرو |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |