تحلیل عددی منیفولد دود چدنی موتور TU5 و بهبود مشکل دمونتاژ
کد مقاله : 1074-ICME2025 (R1)
نویسندگان
مجتبی زارع *1، محمدرضا گودرزی2
1کارشناس طراح مهندسی و خودکفایی ساپکو استاد مدعو دانشگاه فنی و حرفه ای شهید بهشتی کرج
2کارشناس طراحی مهندسی و خودکفایی قوای محرکه
چکیده مقاله
با توجه به استفاده از منیفولد دود چدنی در راستای خروج دود وهدایت گازهای خروجی به سمت اگزوز در موتور TU5 و با توجه به اینکه در این موتور دمای گازهای خروجی نسبت به موتور های دیگر از جمله EF7، XUP و ... به علت تغییر در سامانه های EMS بالاتر بوده و در حدود 900 درجه سانتی گراد می باشد و از طرفی با توجه به اینکه در خدمات پس از فروش در برخی موارد نیاز به تعویض منیفولد بوده است، مشاهده شده است که در حین تعویض منیفولد مشکل دفرمگی در محل سوراخ های راه به در منیفولد وجود داشته و در ادامه قطعه به سختی و با ضربه از سر سیلندر جدا شده و باعث ضایع شدن کل قطعه منیفولد دود چدنی شده است. به همین منظور نیاز به بررسی قطعه بوده است که به همین منظور شبیه سازی CAE از جمله تحلیل تنش و کرنش های حرارتی در اطراف سوراخ انجام شده و در ادامه با قرار دادن تیغه های پایداری بین رانرهای منیفولد و انجام تست به نتایجی از جمله بهبود دمونتاژ قطعه دست یافته شده است. علاوه بر اقدامات اصلاحی انجام شده و نتایج تست ها، پیشنهاد هایی در راستای بهبود ترک های سطحی این قطعه نیز داده شده است که در ادامه به آنها پرداخته می شود.
کلیدواژه ها
منیفولد دود چدنی، موتور TU5، تنش و کرنش حرارتی، تحلیل CAE
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر