تحلیل عددی فرآیند هیدروفرمینگ لوله ترکیبی جوشکاری شده |
کد مقاله : 1022-ICME2025 (R1) |
نویسندگان |
محمد جاوید1، پارسا مظلومی2، دریا بیگله2، علیرضا همه خانی2، حشمت اله حقیقت *3 1ندارم 2ندارد 3دانشگاه رازی |
چکیده مقاله |
در صنعت خودروسازی، اتصال ورقههای فلزی با جنسها و ضخامتهای متفاوت برای کاهش وزن، افزایش ایمنی و کاهش هزینهها اهمیت زیادی دارد. در این پژوهش، روش جوشکاری تیلور بهعنوان یک تکنیک مناسب برای اتصال این ورقهها بررسی شده است. پس از انجام فرآیند جوشکاری، قطعات حاصل با استفاده از فرآیند هیدروفرمینگ، که با اعمال فشار بالای سیال ورقهها را تحت کرنش قرار داده و به شکل مورد نظر درمیآورد، شکلدهی شدهاند. برای تحلیل رفتار سازه، نمونهای شامل دو لوله همجنس فولادی (AISI 1005) و همطول با قطر داخلی یکسان اما ضخامتهای مختلف، که با جوش تیلور به یکدیگر متصل شدهاند، در نظر گرفته شده است. این سازه تحت فشار سیالی معادل MPa 100 قرار گرفته و رفتار مکانیکی آن شامل توزیع تنش و کرنش با استفاده از نرمافزار انسیس (ANSYS) شبیهسازی و تحلیل شده است. نتایج این پژوهش میتواند به بهبود طراحی و بهینهسازی فرآیندهای جوشکاری و شکلدهی در صنعت خودروسازی کمک کند |
کلیدواژه ها |
هیدروفرمینگ، لوله ترکیبی جوشکاری شده، شبیهسازی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |